Taking too long? Close loading screen.

Black Hat SEO- zakazane metody pozycjonowania, za które dostaniesz po łapach

Black Hat SEO

Pozycjonowanie to maraton

Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo ważny element rozwoju działalności w Internecie.  

Bardzo kuszące są propozycje szybkiego wspięcia się witryny w rankingach i wylądowania na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Problem w tym, że pozycjonowanie to raczej działanie długodystansowe niż szybki sprint. Pomimo starań Google walczącego z nieuczciwymi praktykami, rynek wciąż obfituje w “specjalistów”, którzy obiecują natychmiastowe efekty w krótkim czasie. 

Google, z dobrą skutecznością wykrywa takich „sprinterów”, nakładając odpowiednie sankcje na stronę przy pomocy algorytmów np. Pingwin czy Panda. W konsekwencji może zmienić się jej ranking, zostać zablokowana na określoną frazę lub nawet – w ekstremalnych sytuacjach –  wszystkie wyrażenia na stronie. 

Zakazane praktyki pozycjonowania, których należy się wystrzegać

Treść

Wiemy z części pierwszej, że dobra strona powinna zawierać trafne, użyteczne i dobrej jakości treści. Należy zadbać o ich oryginalność i przyswajalność.
Na straży treści stoją np. Pirat i Panda. 

1. Generowanie automatyczne

Treści nie powinny być generowane automatycznie. Jest to możliwe przy pomocy odpowiednich programów, choć dziś raczej już nieużywanych. To samo dotyczy narzędzi, a także copywriterów, którzy automatycznie kopiują tekst lub podmieniają odpowiednie synonimy.

2. Tłumaczenie 

Teksty nie powinny zostać przetłumaczone przez tłumacza Google lub inne automatyczne narzędzie, bez żadnego opracowania. 

3. Kopiowanie/kradzież

Kopiowanie elementów z innych stron – tekstów, grafik, wideo w celu samego ich powielania nie jest dobrze odbierane. Korzystając z tych elementów należy nadać im unikalną funkcję, dodać oryginalną treść czy wartość na stronie. Jest to szczególnie istotne w przypadku uczestnictwa w programach partnerskich lub kopiowania opisów sprzedawanych produktów ze strony producenta.
Jeśli używane są czyjeś materiały, należy to wyraźnie zaznaczyć i podać ich źródło. 


Inne praktyki Black Hat SEO

1. Linki

Linki zewnętrzne i wewnętrzne

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym są linki zewnętrzne i dlaczego należy je mieć na uwadze. 

Link, w dużym uproszczeniu, jest odsyłaczem prowadzącym do danej strony lub dokumentu. Może występować jako adres URL, być powiązany z tekstem (tzw. anchor tekst) lub grafiką. 

Rozróżniamy linki wewnętrzne, czyli odsyłacze wewnątrz witryny i zewnętrzne – podzielone na nofollow i dofollow.

Te ostatnie są szczególnie istotne w procesie tzw. link buildingu wchodzącego w skład działań pozycjonujących witrynę.

Sprzedaż linków

Do momentu pojawienia się algorytmu Pingwin liczyła się ich ilość. W tej chwili ważna jest ich jakość. Zdobywanie wartościowych linków pomocnych w pozycjonowaniu strony łączy się z dobrej jakości contentem, ale także obecnością w katalogach, na blogach czy forach internetowych. 

Pomimo zmian idących za Pingwinem, w dalszym ciągu rynek oferuje sprzedaż linków. Jest to względnie tania i kusząca propozycja. To samo dotyczy recenzji strony. Boty Googlowskie szybko demaskują te działania.  

Inną praktyką, za która algorytm może ukarać stronę, jest uczestnictwo w systemach wymiany linków, przede wszystkim niskiej jakości.

2. Doorway page ( lub zebra page, getaway page, portalpage, jumppages, strona przejściowa itp.) 

Tworzenie strony internetowej jedynie dla podbicia rankingu przy pomocy słów kluczowych lub popularnych fraz, które ostatecznie przekierowują do innego miejsca. Zazwyczaj odbywa się to automatycznie.

3. Cloaking

Inaczej maskowanie. Polega na pokazywaniu jednej treści robotowi Google a innej użytkownikowi. Istnieje wiele rodzajów maskowania mających na celu oszukiwanie wyszukiwarek np. IP Agent Cloaking czy User Agent Cloaking, które w dużym uproszczeniu polegają na podstawieniu innej strony dla bota Googlowskiego a innej dla użytkownika. W skrócie, jest to kolejna próba oszukania Google.

W praktyce oznacza to tyle, że szukamy strony zawierającej przepis na ciasto czekoladowe, klikamy i pojawia nam się strona np. z grami hazardowymi.

4. Ukryte teksty lub linki

Zakazaną praktyką jest także umieszczanie tekstów lub linków widocznych dla wyszukiwarek a niewidocznych dla użytkownika. Za przykład może posłużyć np. umieszczanie białego tekstu na białym tle, umieszczanie tekstu za grafikami lub ukrywanie linków wiążących z np. małym znakiem (np.: “.”,”-”

By uniknąć nieporozumień z Google, dobrze jest opisać dokładnie elementy na stronie.  W przypadku:

  • JavaScript – wewnątrz tagu <noscript> należy umieścić tę samą treść, która występuje w skrypcie
  • grafik – opis w atrybucie alt 
  • formatu Flash – w kodzie HTML umieścić opis filmu, 

co nawiasem mówiąc i tak należy zrobić.

 

4. keyword stuffing

Upychanie słów kluczowych.

Przykładowym działaniem i dosyć typowym jest np. wielokrotne powtarzanie tego samego wyrazu (słowa kluczowego). W rezultacie tekst staje się nieprzyjemny w odbiorze dla czytelnika. Przy wielu takich treściach Google może nałożyć filtr na stronę. 

5. Złośliwe strony

Tworzenie stron, które mają na celu m.in. wyłudzenie danych, zainstalowanie złośliwego oprogramowania, programów szpiegowskich zbierających dane o użytkowniku, wirusów lub reklam. Wszystko oczywiste bez zgody użytkownika. 

Kara za naruszenie wytycznych

Konsekwencją stosowania nieuczciwych praktyk będzie nałożenie filtra na stronę. Może być to widoczny i nagły spadek ruchu na stronie (niezwiązany ze zmianami w trendach lub wprowadzanymi zmianami na stronie) lub spadek pozycji, dla części lub całości pozycjonowanych fraz. Średnio witryna spada aż o 30 pozycji. 

W zależności od danego przewinienia należy podjąć odpowiednie działania. 

Przykładowo i w dużym skrócie:

Algorytm Pingwin nakłada filtr na strony z dużą ilością nienaturalnych linków. W dużym uproszczeniu – należy zebrać linki i odnaleźć te nienaturalne. Dalej sprawdzić możliwości ich zlikwidowana – jeśli właściciel strony jest osiągalny, wystosować prośbę o usunięcie. Jeśli nie, koniecznym będzie przygotowanie listy linków, których należy zrzec się w tzw. disavow tool. 

Algorytm Panda ukarać może między innymi witrynę, na której skala powielonej treści jest duża. Może tak się zdarzyć w przypadku sprzedaży, gdzie opisy są skopiowane od producenta. Wówczas remedium będzie przygotowanie oryginalnych opisów i uporządkowanie treści na stronie w pierwszej kolejności. Dalej należałoby przemyśleć sposób prowadzenia strony i przygotowania treści. Czasami dobrym pomysłem będzie np. poprowadzenie dodanie bloga do sklepu. 

Należy jednak pamiętać o tym, że proces wychodzenia z filtra może trwać bardzo długo. Jest to zarazem żmudna, długa, a przede wszystkim kosztowna operacja

Podsumowanie

Myśląc o stronie internetowej jako długodystansowym biznesie należy mieć na uwadze, że jej pozycjonowanie to ciągły proces. Korzystanie z nieuczciwych, choć być może atrakcyjnych, sposobów pozycjonowania nie może przynieść dobrych rezultatów w dłuższym horyzoncie czasowym. Koszty które przyjdzie ponieść, mogą znacznie przewyższyć chwilowy zysk znalezienia się wysoko w rankingach. 

Recepta jest prosta – należy cierpliwie dbać o reputację swojej strony poprzez dobrej jakości kontent, jakość strony i regularny link building obfitujące w wiarygodne odnośniki.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!