Taking too long? Close loading screen.

Blog czy strona internetowa? Może strona internetowa z blogiem? Co wybrać w 2022 roku?

Wstęp

Skoro tu jesteś, prawdopodobnie stoisz właśnie przed dylematem – strona internetowa czy blog? A może jedno i drugie? Co wybrać dla mojej działalności?

I w ogóle jaka jest różnica?

Czy w ogóle jest mi to potrzebne?

Bo być może świetnie radzisz sobie w social mediach i nie wiesz czy chcesz angażować swój czas i zasoby w dodatkowe platformy. A może chcesz rozwinąć skrzydła i pokazać swoje usługi czy produkty w internecie?

No i czy wybrać opcję bezpłatną a może zlecić budowę komuś?

Ile to będzie kosztować? Czy to się w ogóle opłaci? Jaki to ma sens?

Mnóstwo pytań bez konkretnych odpowiedzi.

Zapytasz projektanta, który zapytany zarzuci Cię korzyściami z posiadania jednego i drugiego (w końcu ma w tym swój interes). Powie Ci, że będziesz wyglądać bardziej profesjonalnie, zyskasz wizerunkowo.

I będzie miał rację.

Z drugiej strony widzisz osoby, które z powodzeniem radzą sobie w social mediach i nie mają swojego adresu internetowego.

Odpowiedź na pytanie co wybrać i czy w ogóle kryje się właściwie w Tobie i pytaniu o cel założenia strony internetowej czy bloga.
A może raczej o to w jaki sposób chcesz zarabiać.

Cel

Punktem wyjścia powinno być ustalenie celu i priorytetów.

Być może działasz już w social mediach, masz sporą liczbę obserwatorów i brakuje Ci przestrzeni do dzielenia się swoimi myślami. Chciałbyś także realizować lepsze kampanie reklamowe i otrzymywać wyższe wynagrodzenie od reklamodawców.

Może masz świetny pomysł na ebooka, którego chciałbyś sprzedawać.

Chciałbyś stworzyć kurs internetowy i zarabiać na dzieleniu się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.

A może jedynie potrzebujesz przestrzeni do tego żeby się wygadać? Chcesz spróbować, ale nie wiesz czy wystarczy Ci zapału, dyscypliny i pomysłów?

No i czy będziesz miał czas na dodatkowe zajęcie?

Jeśli będziesz pisać bloga, jak go widzisz za rok/dwa lata?

Odpowiedzi na te pytania pomogą nie tylko wybrać którąś z opcji, ale zobaczyć też dłuższą perspektywę.

Blog czy strona internetowa?

Strona internetowa

Według Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych to „zbiór uporządkowanych logicznie, połączonych ze sobą przez nawigację oraz linki elementów, prezentowanych za pomocą przeglądarki internetowej pod jednolitym adresem elektronicznym np. twojadomena.pl, twojadomena.eu.

I dalej

Stanowi dokument HTML udostępniany w Internecie poprzez serwer www.

Jest zbiór elementów umieszczonych w jednym miejscu w sieci. Mogą to być treści, filmy, zdjęcia.

Jej celem jest dostarczenie odwiedzającym informacji o osobie, usługach, firmie, organizacji, fundacji, itp. Służy głównie udzielaniu informacji odwiedzającym i podjęcia ewentualnego działania (tzw. call to action) np. wypełnienie formularza kontaktowego.

Treści raczej nie zmieniają się zbyt często.

Istnieją różne rodzaje stron internetowych np. strona firmowa, wizerunkowa, produktowa.

One Page, gdzie wszystkie informacje znajdują się w obrębie jednej strony lub rozbudowana o zakładki np. menu, o nas, kontakt, cennik, usługi, a także blog.

Blog

Blog wziął się od angielskiego web log, czyli dziennik sieciowy.

Jest to rodzaj strony internetowej, często z indywidualnym adresem (chyba, że wybierasz platformę typu blogger), różni się jednak regularnością dodawania kolejnych treści (postów). Można uznać, że w pewnym sensie jest to wciąż dziennik internetowe czy dziennik tematyczny, stale uzupełniany o nowy kontent.

Blogi mogą różnić się od siebie znacząco. Inaczej wyglądać będzie blog firmowy firmy usługowej, a inaczej blogerki czy influencerki lifestylowej.

Inny będzie też cel jego posiadania.

Prowadząc działalność blog będzie służył pozycjonowaniu strony w sieci, a więc zwiększaniu ekspozycji firmy, budowaniu wizerunku eksperta, rozpoczynaniu konwersacji z potencjalnym klientem, lub po prostu zdobywaniu nowych. W tym przypadku blog niemal zawsze stanowi część strony internetowej firmy.

W przypadku influencera blog będzie platformą do dzielenia się myślami, spostrzeżeniami, wiadomościami, ale też budowaniem wizerunku, indywidualnej platformy, która może służyć do budowania zasięgów, relacji z odbiorcami, sprzedaży produktów, czy do realizacji wpisów sponsorowanych lub afiliacji.

Czy warto inwestować w stronę internetową czy bloga?

Jeśli prowadzisz lub chcesz prowadzić biznes odpowiedź zawsze będzie jedna – warto. Pytanie co chcesz i możesz zainwestować?

Własny adres zawsze świadczy o profesjonalizmie i o byciu solidnym. Niezależnie od tego czy jesteś firmą (strona to konieczność) czy influencerem. Inwestycja w stronę niesie ze sobą informację, że o swojej działalności myślisz poważnie. Inwestycja w bloga pokazuje potencjalnym reklamodawcom, że jesteś solidny i zdyscyplinowany (w końcu trzeba jednego i drugiego żeby regularnie tworzyć treści).

Ponadto, mając własne miejsce w sieci jesteś nieograniczony. Możesz pisać na każdy temat bez obaw o blokadę czy usunięcie profilu.

Co ciekawe, po ostatniej dużej awarii Facebooka wielu influencerów doszło do podobnych wniosków. I dotyczy to wszystkich, którzy budują swój biznes jedynie na social mediach. Za jednym pstryknięciem lata pracy, starania, pomysłów, zwątpienia, frustracji mogą po prostu zniknąć.

Jest jednak ważna kwestia, o której należałoby tu wspomnieć.

Strona internetowa czy blog to jedynie narzędzie za pomocą którego możesz zdobyć klientów, odbiorców, sprzedawać produkty, rozwinąć działalność, budować wizerunek, w skrócie po prostu zarabiać.

To wymaga czasu i pomysłu. Nie daje też żadnych gwarancji. Bo jedynym gwarantem jest Twój zapał, pomysł, dyscyplina, jakoś usług czy produktów.

Inwestycje

Jeśli jesteś na tym etapie to prawdopodobnie myślisz poważnie o swojej działalności. Najważniejsze pozostaje zawsze pytanie – ile to kosztuje?

Tyle ile możesz zapłacić. 🙂

Zaczynając musisz liczyć się z inwestycjami w domenę, serwer, na którym strona czy blog będą się mieścić oraz certyfikat SSL wymagany przez wyszukiwarki. Wstępna inwestycja powinna zamknąć się w 100 złotych, w zależności od wyboru dostawcy.

Dalej wszystko zależy od Ciebie.

Możesz zainwestować swój czas i stworzyć stronę i bloga samodzielnie. W tej chwili dostępnych jest mnóstwo jakościowych tutoriali, które pomogą stworzyć prostą stronę czy bloga.

Zabiera to jednak czas, prawdopodobnie jeden weekend nie wystarczy. Postawienie strony to jedno, dalej istotne jest także SEO pozwalające pozycjonować, prędkość, itd.

Druga opcja to oczywiście zlecenie komuś stworzenie strony czy bloga. Zyskujesz czas i pewność, że otrzymasz solidne narzędzie.

Proste rozwiązania nie muszą oznaczać wielotysięcznych inwestycji.

Potrzebujesz strony internetowej lub bloga? Może nie wiesz co wybrać? Daj znać, chętnie porozmawiamy bez zobowiązań.

Baza czeka na kontakt.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!