Taking too long? Close loading screen.

Co to jest Certyfikat SSL?

Wstęp

Celem tego artykułu jest możliwe proste wyjaśnienie czym jest certyfikat SSL, jakie są jego warianty i dlaczego powinieneś go mieć.

SSL, czyli Secure Socket Layer. Jego zadaniem jest zabezpieczenie połączenia z witryną.

To protokół mający trzy główne warstwy zabezpieczeń:.

  • Szyfrowanie danych – połączenia ze stroną. Użytkownik ma pewność, że wprowadzane dane są bezpieczne.
  • Integralność danych, kiedy wykrywane są zmiany lub uszkodzenia danych podczas przesyłania
  • oraz Uwierzytelnianie domeny, poświadczając wiarygodność jej oraz właściciela (authentication)

Chodzi o to, by klient mógł czuć się bezpiecznie zostawiając u Ciebie jakiekolwiek dane.

Jak działa?

Choć jego działanie można opisać używając profesjonalnych pojęć, spróbujemy najbardziej uproszczony sposób pokazać jak działa certyfikat:

Google Page Experiece – obowiązkowy certyfikat

Posiadanie certyfikatu SSL jest obowiązkowe i każda firma dbająca o wizerunek w sieci powinna go posiadać. Nie tylko w trosce o bezpieczeństwo Klientów, ale też wymagania algorytmów.

Strony internetowe są tworzone w oparciu o wytyczne Google ze względu na dużą popularność tej wyszukiwarki.

Google Page Rank 2021

Page Rank 2021 to kolejny algorytm, który wejdzie w życie z nowym rokiem. Oprócz czynników oczywistych jak mobile first, prędkość strony (oceniania w sześciu różnych wariantach), trafność, brane jest pod uwagę bezpieczeństwo w interakcji ze stroną. Certyfikat SSL jest więc konieczny.

Oprócz tego certyfikat wpływa na wiarygodność firm, jej prestiż a także rozpoznawalność.

Jakie są rodzaje certyfikatów?

Certyfikat DV (Domain Validation)

Weryfikowana jest jedynie domena, bez weryfikacji danych o jej właścicielu i firmie. Certyfikat zawiera informacje o nazwie domeny, bez dodatkowych informacji o podmiocie.

Jest też najtańszym wyborem zabezpieczenia interakcji użytkownika ze stroną. Wystarczającym jeśli nie gromadzisz danych wrażliwych.

Certyfikat OV (Full Organization Validation)

Dostawca certyfikatu dokonuje weryfikacji właściciela strony i firmy/organizacji. Dzięki temu, przy certyfikacie SSL pojawią się nazwa i dane firmy oraz potwierdzenie, ze podmiot jest właścicielem strony.

Posiadanie takiego certyfikatu wymaga przygotowania odpowiedniej dokumentacji, wraz z danymi rejestrowymi firmy (CEiDG czy KRS).

Certyfikat EV (Extended Validation)

To najdroższa, najbardziej szczegółowa i prestiżowa weryfikacja właściciela certyfikatu. Następują trzy etapy weryfikacji. Sprawdzane są dane rejestrowe firmy, umowy, prawo do domeny.

Firmy działające poniżej trzech lat muszą przejść także weryfikację rachunku bankowego.

Certyfikat ten najczęściej wybierają podmioty zbierające bardzo duży danych wrażliwych jak placówki medyczne, banki, sklepy internetowe.

Co to jest certyfikat SSL typu Wildcard?

Jest certyfikatem wystawionym dla obecnych i przyszłopowstałych poddomen (subdomen) i może zabezpieczać także te adresy.

Jak uzyskać taki certyfikat?

Można go kupić i najlepiej zrobić to u dostawcy hostingu.

Podsumowanie

Certyfikat SSL jest zabezpieczeniem, które obecnie każda firma powinna mieć. Dzięki niemu połączenie klienta z naszą stroną będzie zabezpieczone, a firma uniknie niekomfortowej sytuacji, w której wyszukiwarka informuje go o potencjalnym zagrożeniu ze strony naszej witryny.

Co ciekawe, wciąż wiele domen ich nie posiada, a właściciele nie zauważają takiej potrzeby. A to także zabezpieczenie działalności i po prostu elementem wizerunkowym.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!