Taking too long? Close loading screen.

Daj się znaleźć w sieci – strona internetowa przyjazna wyszukiwarce Google

strona przyjazna Google


Google – lider wśród wyszukiwarek

Biorąc pod uwagę statystyki, liderem pozostaje Google. Udostępnia cały szereg wytycznych, które pomagają zbudować poprawną i widoczną dla botów (mechanizmów indeksujących) stronę. Zastosowanie się do tych zasad nie stanowi gwarancji natychmiastowego znalezienia się na szczycie wyników wyszukiwania. Biorąc je jednak pod uwagę, budujemy solidne podstawy do zwiększania widoczności i rankingu strony w dłuższym dystansie.

Pierwsza zasada projektowania stron internetowych

Wysokiej jakości strona powinna zapewniać przede wszystkim trafne, użyteczne i oryginalne treści

Na pierwszym miejscu należy postawić użytkownika. Wszelkie strony czy aplikacje internetowe powinny być zaprojektowane z myślą właśnie o odwiedzających. 

W pierwszej kolejności powinien znaleźć dokładnie to, czego szuka. Informacje te powinny być podane szybko, poruszanie się po witrynie musi być intuicyjne, a on sam powinien być niemal prowadzony za rękę do wyznaczonego celu. 

Strona powinna być zbudowana tak, by „nie kazać użytkownikowi myśleć” , parafrazując tytuł jednej z podstawowych pozycji o tworzeniu stron autorstwa Steve’a Kruge’a. 

Wytyczne 

Architektura informacji / hierarchia strony

Strona powinna być przejrzysta, mieć jasną i logiczną hierarchię i tak samo zaplanowane informacje.

W pierwszej kolejności należy stworzyć listę wszystkich elementów witryny, które dalej zostaną pogrupowane tematycznie. 

Ważniejsze zagadnienia powinny zostać eksponowane a użytkownik nie może być przytłoczony zbyt dużym wyborem opcji. 

Informacje, którymi odwiedzający jest zainteresowany powinny być do znalezienia łatwo na stronie, a nawigacja w niej musi być łatwa i intuicyjna.

Warto zaplanować architekturę informacji nawet dla kilku podstron. Można zrobić to za pomocą małych kartek np. samoprzylepnych, które są łatwe do przekładania, by wydzielić podstrony, główne kategorie, produkty czy usługi, hasła uporządkowane tematycznie. 

Treści

W witrynie powinny znajdować się wysokiej jakości i przydatne dla użytkownika teksty, które korespondują z treścią wpisaną w wyszukiwarkę. 

Warto używać słów kluczowych, ale należy robić to rozsądnie. Zaleca się dobranie 2-3 głównych oraz zawierających tzw. długi ogon.
Można je umieścić w różnych miejscach np. nagłówku, śródtytule, w treści, ale bez upychania ich na siłę. Tekst powinien się dobrze czytać.

Dobrą praktyką jest używanie danych i powoływanie się na respektowane źródła. Content (tekstowa i graficzna zawartość strony internetowej) powinien być wyczerpujący.

Treści, które uważasz za ważne warto umieścić w domyślnym widoku strony. Wprawdzie Google ma możliwość ich indeksacji np. w kartach czy rozwijanych sekcjach, ale przyjmuje się je za mniej dostępne dla użytkownika.

Ważne treści dla tematyki strony powinny być przedstawione w postaci tekstowej a nie graficznej. W szczególności dotyczy to nagłówka strony, akapitów, pozycji menu. Decydując się na użycie ilustracji graficznych, należy je dobrze opisać.

Grafiki 

Wybierając grafiki należy myśleć o spójności z tekstem i tematyką strony. Obraz ma być  uzupełnieniem i wzmocnieniem przekazu.

Multimedia muszą zostać zoptymalizowane  – nie mogą przeciążać czy spowalniać ładowania strony. Ma to bezpośrednie przełożenie na prędkość ładowania, wrażenia użytkownika a w końcu na jakość strony.

Jakość grafik ma znaczenie – te o dobrej jakości mogą być uwzględnione także w wynikach wyszukiwania.

Bezpieczeństwo i wiarygodność

To także bardzo ważny aspekt projektowania stron.

Standardowym jest już zakup Certyfikatu SSL (Secure Socket Layer) – protokół sieciowy używany do szyfrowania i zabezpieczania przesyłanych danych np. przy zakupach w sklepie internetowym.
Można go nabyć bez większych problemów. Najprościej będzie kupić go od dostawcy usług hostingowych lub rejestratora domeny.

W przypadku kontroli PUODO brak certyfikatu SSL może zostać od razu zakwalifikowane jako naruszenie dla ochrony danych.

Strona powinna też być zgodna z zasadami RODO, w szczególności dotyczy to witryn, które z uzasadnionego powodu zbierają i przetwarzają dane osobowe. Prosząc o nie,  należy wyraźnie podać powód ich gromadzenia. 

Formularz lub dane kontaktowe muszą znajdować się w miejscu widocznym, a także dane dotyczące firmy – nazwa, adres siedziby, NIP, REGON,wpis do rejestru sądowego. 


Jeśli korzystasz z reklam, należy odróżnić je od pozostałej części witryny.

Projekt z myślą o wszystkich urządzeniach (komputery, tablety, smartfony)

Oczywistym jest, że strona internetowa wyglądać będzie inaczej na różnych urządzeniach końcowych. Ważne jest przygotowanie wersji na poszczególne urządzenia. Dotyczy to całości strony zarówno w jej aspekcie wizualnym jak i funkcjonalnym.

Szybkość

Szybkość wczytywania jest jednym z elementów świadczących o jakości strony.
Szybko ładujące się witryny są nie tylko bardziej atrakcyjne dla robotów indeksujących, ale przede wszystkim użytkowników,którzy z biegiem czasu stali się bardzo wymagając.
Aktualnie akceptowalny czas prędkości ładowania strony, którego oczekuje użytkownik to jedynie 2 sekundy. Nie oznacza to, że całą witryna musi ładować się w tym czasie. Przemieszczania się po w witrynie czy np. robienie zakupów powinno być płynne.

Ważny jest też pierwszy kontakt użytkownika z witryną – to ten moment zadecyduje czy użytkownik zostanie na stronie. Dobrze jest pomyśleć o pierwszych treściach i dopracować czas ich ładowania. Możesz przeprowadzić bezpłatny audyt prędkości np. PageSpeed lub webpagetest.org

Inne przeglądarki

Mimo zdecydowanej dominacji Google, dobrze jest przetestować swoją stronę internetową także w innych przeglądarkach. Każda interpretuje kod witryny inaczej i może być wyświetlana w różny sposób. 

Kwestie techniczne pomóż Google zaindeksować Twoją stronę i jej zrozumienie dla robotów 

Stwórz mapę witryny

Mapa witryny (sitemap, mapa strony) – plik XML (kiedyś HTML) zawierający szczegółowe informacje o wszystkich adresach URL witryny. 

Prościej – plik, w którym podajesz informacje o wszystkich elementach (stronie, grafikach, filmach) oraz powiązaniach pomiędzy nimi.

W przypadku stron opartych na CMS np. WordPress, istnieje już wbudowana opcja generowania mapy strony.

Kiedy i czy w ogóle mapa strony jest potrzebna?

Powinieneś ją zrobić, jeśli: Twoja strona jest nowa i jeszcze nie masz wielu linków zewnętrznych; zawiera dużo obrazów i filmów; jest bardzo duża

Nie musisz, jeśli: Twoja witryna jest mała, jest dobrze połączona linkami wewnętrznymi, posiadasz niewiele plików multimedialnych.

Nie przesadzaj z linkami na stronie

Google zaleca ograniczenie ich do kilku tysięcy. Jest to jednak istotne, gdy planowana jest rozbudowana strona np. portal czy wortal. 

Sprawdź obsługę nagłówka HTTP If-Modified-Since na swoim serwerze.

Funkcja ta jest ważna, ponieważ wymusza na serwerze przekazanie informacji o zmianie treści Google. Przyspiesza to czas indeksowania nowych treści i pozwala na zmniejszenie obciążenia łącza.

Przekierowania

Jeśli użytkownik jest przekierowany to tylko na aktywną stronę używając prawidłowego kodu HTML

Opis stron – tagi, metatagi, tagi nagłówka.

tag <title> przekazuje informacje wyszukiwarkom i użytkownikom o temacie danej strony. Każda strona w witrynie powinna mieć swój unikalny i krótki tytuł.
Powinien znajdować się w elemencie<head> dokumentu HTML. 

Należy dodać także metatagi – krótkie opisy stron, które mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania. Powinny znaleźć się tam informacje o stronie, a użytkownik dzięki nim będzie w stanie szybko ocenić czy strona może być przydatna lub istotna.

Warto skorzystać z narzędzi np. Yoast SEO dla WordPressa.

Linki

Czy do wszystkich stron w witrynie prowadzą linki z innych i możliwych do znalezienia stron.

Link odsyłający powinien zawierać tekst, a w przypadku grafik i obrazów atrybut alt odnoszący się do strony docelowej.
Boty Googlowskie mają możliwość śledzenia linków pod warunkiem, że są zdefiniowane tagiem <a> oraz atrybutem href.

Dla przykładu

akceptowane linki
< a href=”https://example.com”>
<a href=”/wzgledna/sciezka/pliku”>

nieakceptowane

<a routerLink=”jakas/sciezka”>
<span href=”https://example.com”>
<a onclick=”goto(‘https://example.com’)>

Dbałość o grafiki

Boty googlowskie nie mają zdolności analitycznych a o tym, co przedstawia np. grafika,  dowiadują się właśnie z opisów. Dlatego ważne jest zadbanie o to by wszelkie pliki nietekstowe zostały opisane. Wyszukiwanie w Google jest oparte właśnie na treści.


Atrybut alt to alternatywny opis grafiki. Dobrze jest użyć w nich możliwie dużo informacji pasujących do treści i tematów strony, bez upychania zbyt wielu słów kluczowych.
To ważne, ponieważ w przypadku grafiki Google generuje automatycznie tytuł oraz fragment tekstu w odpowiedzi na zapytanie użytkownika.

Porządkując treści na stronie należy uwzględnić także URL grafik. Przy tworzeniu mapy witryny – także mapę witryny z obrazami.

A na koniec

Indeksacja strony – Google Search Console

Indeksacja strony jest stosunkowo prosta. Należy zweryfikować domenę w narzędziu Search Console. Następnie wejść do narzędzia i po prostu poprosić o indeksację witryny, co zazwyczaj zajmuje do kilku minut.

Podsumowanie

Strona internetowa to centrum Twojego biznesu w Internecie, gdzie zmiany zachodzą błyskawicznie a  konkurencja jest duża. Strona jest nie tylko wizytówką firmy, ale narzędziem, które pomaga zarabiać. Należy starannie opracować jej projekt,koncepcję, ustalić plan i strategię działania. Stosując się do zaleceń Google, pracując systematycznie nad atrakcyjnymi treściami – możesz oczekiwać satysfakcjonujących efektów swojej pracy.  

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!