Taking too long? Close loading screen.

Identyfikacja potrzeb Klienta – jak przygotować dobrą ofertę.

identyfikacja potrzeb klienta

Dobrze przygotowana oferta jest istotna na linii Klient- Agencja. Ustanawia oczekiwania i obowiązki obu stron i może być też podstawą Umowy czy jej załącznikiem.

Zawiera wypunktowane potrzeby Klienta, dokładny opis oferowanej usługi lub produktu oraz koszt i harmonogram realizacji.

Pracując w oparciu o metodę SCRUM, przy dłuższych i bardziej złożonych realizacjach w pierwszej kolejności Klient (w tym przypadku Product Owner) należałoby przygotować początkowy Rejestr Produktu, czyli najważniejszych elementów zlecenia ułożonych w hierarchii.

By dobrze przygotować propozycję potrzeba dwóch elementów – researchu i przygotowania. Oferta musi być wykonana w sposób spójny i zrozumiały dla Klienta.

Wywiad

Pierwszym etapem przygotowania dobrej oferty jest zebranie możliwie najwięcej informacji. Najlepiej sprawdza się pogłębiony wywiad z Klientem.

Kluczowe jest zrozumienie problemów i potrzeb zlecającego, a także spojrzenie z jego perspektywy. Punkt widzenia agencji czy web designera może być inny. Dlatego istotnym jest upewnienie się, że rozumiemy biznes i branże, w której działa Klient oraz jakie są jego oczekiwania.

Pytania, które powinien usłyszeć Klient

  • Dlaczego Klient potrzebuje strony internetowej lub chce zmodernizować starą?
  • Jakie są oczekiwania wobec nowej strony? Jakie funkcje ma spełniać?
  • Jakim wymaganiom Klienta ma sprostać nowa strona? Czego oczekuje po wprowadzeniu nowej odsłony lub strony?
  • W jakim stopniu strona będzie promować i prezentować produkty w przyszłości? Jakie są plany dotyczące rozwoju firmy?
  • Jakie są oczekiwania dotyczące interakcji z odwiedzającymi stronę?
  • Kim jest konkurencja? Jak się rozwijają?
  • Czy Klient posiada jakieś inspiracje np. strony, zdjęcia, które uważa za atrakcyjne?

Słuchanie 

Klucz do prawidłowo przygotowanej oferty i dobrej współpracy jest prosty. Klient musi mieć poczucie, że został wysłuchany i zrozumiany, a przygotowana oferta sprosta jego oczekiwaniom i potrzebom. Możliwe, że sam podsunie jakieś pomysły i należałoby je przedyskutować.

Jeśli zlecenie będzie tego wymagać, konieczny będzie także czynny udział wyznaczonego Product Ownera w realizacji.

Ocena umiejętności, wiedzy i zasobów

Po wsłuchaniu się w potrzeby Klienta trzeba ustalić co będzie potrzebne do wykonania zlecenia. Agencja zazwyczaj zatrudnia lub współpracuje z developerami, copywriterami, fotografami, projektantami itp.

W przypadku, gdy stronę projektuje freelancer, musi dokładnie przemyśleć czyjej pomocy potrzebuje i jaki będzie jej koszt.

Przy współpracy ważnym jest także ustalenie czy w jakikolwiek sposób wpłynie na harmonogram prac.

Drugą, ważną sprawą, jest weryfikacja posiadanych zasobów i materiałów.

Czy zakupione zostały odpowiednie wtyczki, dodatki, software, hardware.

Czy posiadane są wszystkie zasoby, dzięki którym możliwa jest realizacja zlecenia.

W przypadku zakupów, należy zebrać wszystkie koszty i przedstawić je w kosztorysie.

Jeśli zamawiane są dodatkowe materiały, usługi, koniecznym jest uwzględnienie ceny i czasu  dostarczenia lub wykonania.

Harmonogram prac

Posiadając już wszystkie informacje o tym, kiedy potrzebne materiały zostaną dostarczone lub będą gotowe, należy przygotować harmonogram prac. Klient musi znać czas trwania poszczególnych etapów. Agencja czy freelancer powinien wywiązać się z terminów wraz z krótkim raportem.

Co zawiera dobra oferta?

Sekcja pierwsza – potrzeby Klienta

W tej części należy podsumować wszystkie potrzeby i problemy Klienta. Jeśli pierwszy wywiad  został prawidłowo przeprowadzony i uzyskanych zostało możliwie dużo informacji, sprowadzenie tej sekcji do punktów nie będzie dużym problemem.

Klient tym samym otrzyma informacje o tym, że rozumiemy jego biznes i wiemy co należy poprawić lub dla niego stworzyć.

Sekcja druga – rozwiązania problemów

Rozumiemy potrzeby Klienta i wiemy jak im sprostać.

W sekcji drugiej przedstawione powinny zostać najlepsze rozwiązania. Należy także wypunktować co jest przedmiotem zlecenia – co dokładnie Klient otrzyma.

Sekcja trzecia – harmonogram 

Przedstawiamy poszczególne etapy zlecenia oraz czas ich trwania.

Informujemy o tym kiedy można spodziewać się np. projektu strony, prototypów, ile potrwają testy, ewentualne korekty itp.

Podczas pracy metodą SCRUM należy ustalić zakres działań danego oraz czas trwania sprintów.

Należy wyszczególnić także ile czasu zajmą poszczególne części projektu np. przygotowanie zdjęć, treści, techniczne SEO.

Jeśli konieczna jest współpraca np. z działem marketingowym firmy, który dostarcza materiały, warto podkreślić, że terminowe wykonanie poszczególnych etapów zależy także od zaangażowania wyznaczonych pracowników.

Gdy wyznaczony jest Product Owner, to on powinien dostarczyć odpowiednie materiały.

W przypadku gdy wykonawca nie otrzyma niezbędnych zasobów w odpowiednim momencie, prace np. nad stroną czy sklepem mogą się opóźnić.

Sekcja czwarta – cena

Rynek obfituje w agencje czy freelancerów wykonujących strony internetowe, sklepy czy aplikacje. Różne są więc strategie cenowe, które zostaną obrane.

Dlatego ważne jest, by Klient widział dokładnie ile pracy wymaga realizacja jego zlecenia i co Agencja dokładnie oferuje. Jeśli ustalamy pracę w sprintach,  Zleceniodawca musi wiedzieć co otrzyma po zakończeniu pierwszego.

Dobrą praktyką jest przygotowanie pakietów. Klient ma już wiedzę dotyczącą czasu pracy Agencji, teraz powinien otrzymać dokładną wycenę poszczególnych etapów czy elementów.

Standardowo, przy projektowaniu stron internetowych, można przyjąć poniższe schematy.

Strona podstawowa jest najbardziej angażującą i wymagającą stroną do zaprojektowania i wykonania. Cała reszta będzie bazować na niej.

Strona pojedyncza typu one-page / single page

pojedyncza strona zawierająca sekcje w jej obrębie np. nagłówek, oferta, galeria, kontakt

Strona podstawowa/ strona firmowa :  

  • Strona zawierająca 3-7 zakładek, zawierająca:
  • Strona główną (Home)
  • O firmie/O mnie
  • Kontakt
  • Stronę usług/produktów
  • Popup
  • błąd 404
  • stopka, nagłówek

Strona podstawowa + blog

Zawiera wszystko, co znajduje się w pakiecie podstawowym plus:

  • szablon pojedynczej strony/wpisu
  • archiwum

Strona podstawowa + sklep

Zawiera pakiet podstawowy plus:

  • Stronę produktu
  • Kartę produktu
  • Stronę płatności
  • Konto klienta
  • Dostawę
  • Fakturowanie
  • Wyprzedaże i oferty specjalne

Opłata za szkolenie

Już na początku warto dowiedzieć się czy konieczne będzie przeszkolenie pracowników w obsłudze strony internetowej – dodawanie aktualności, wpisów na blogu, zmiana contentu, dodawanie produktów itp.

Być może Klient będzie oczekiwał przeprowadzenie szkolenia dla wyznaczonych pracowników na miejscu. Możliwe, że wystarczy przygotowanie ebooka/instrukcji z obsługą. W zależności od decyzji, należy dodać koszt poświęconego na szkolenie czasu.

Sekcja 5 – o nas

W tym miejscu powinna pojawić się informacja o firmie. Może zostać przedstawiony cały system organizacji pracy (u nas metoda SCRUM) czy portfolio prac lub klientów.

Powinna pojawić się też sekcja do kontaktu, w razie dodatkowych pytań.

Podsumowanie

Przygotowanie dobrej i szczegółowej oferty, jest niemal tak ważne jak sama realizacja zlecenia. Podstawą jest przeprowadzenie możliwie szczegółowego researchu, szczególnie uwzględniając wywiad z Klientem.

Dzięki temu dla obu stron będzie jasne, co jest przedmiotem zlecenia, jaki jest czas jego wykonania oraz koszt realizacji. Pozwoli to uniknąć ewentualnych nieporozumień, a zaakceptowana oferta może stanowić podstawę do umowy.

A jeśli chcesz otrzymać od nas propozycję dedykowaną Twojej działalności, napisz do nas.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!