Taking too long? Close loading screen.

Jak założyć stronę internetową?

Wstęp

Jak założyć stronę internetową?

Myślisz o uruchomieniu własnej strony, ale nie bardzo wiesz jak się do tego zabrać – czego potrzebujesz i (przede wszystkim) ile to będzie kosztować?

Słusznie pytasz Google’a o to jak założyć stronę internetową? W odpowiedzi dostajesz takie terminy jak domena, serwer, hosting, certyfikat SSL, CSS.

„Na co mi to wszystko?” – pomyślisz. Przecież sprawa wygląda na prostą. Projektuję stronę, coś jak prezentację w PowerPoint (no trudniejsze to być nie może) i wrzucasz ją do internetu.

No właśnie, tylko jak to zrobić?

Post kierujemy do wszystkich, którzy myślą o uruchomieniu swojej strony internetowej, ale nie bardzo wiedzą co jest właściwie potrzebne.

Pokrótce i możliwie prosto wyjaśnimy co jest konieczne (a na koniec dostaniesz od nas kod rabatowy na zakup serwera).

Serwer czy Hosting?

Miejsce, na którym wylądują wszystkie pliki, a dokładniej Twoja strona internetowa (lub blog czy sklep w zależności co wybierzesz).

Na początek jednak należy możliwie w prosty sposób wyjaśnić jaka jest różnica między hostingiem a serwerem.

Serwer

Serwer to sprzęt, komputer, fizyczne urządzenie stale podłączone do Internetu. Posiada określone przy wyborze parametry, z których istotne wydają się być pojemność i wydajność. Decydując się na zakup serwera kupujesz więc urządzenie.

Serwer jest dobrym rozwiązaniem dla firm potrzebujących dużo przestrzeni na utrzymanie nie tylko strony internetowej, ale też skrzynek wszystkich pracowników, korespondencji, plików.

Sprawdzi się w przypadku dużych sklepów internetowych lub stron, na których odnotowuje się tysiące wejść dziennie.

Chodzi o to, by korzystanie ze strony/sklepu/bloga było w ogóle możliwe – kojarzycie takie sytuacje gdy serwery padają? Serwer wymaga nie tylko większych inwestycji na jego zakup i utrzymanie, ale też osoby do jego administracji.

Hosting

Hosting, już w nazwie zawiera wyjaśnienie, bo ‚host’ to po angielsku gość. To usługa polegając na wynajmie/wykupieniu części serwera, który współdzielisz. Przy zakupie wybierasz m.in. określoną pojemność i parametry.

Hosting to usługa tańsza w zakupie i utrzymaniu, dodatkowo zarządzany jest przez dostawcę.

W przypadku tworzenia pierwszej strony internetowej – strony firmowej, wizytówki, bloga czy nawet małego sklepu, wystarczyć powinien odpowiednio dobrany hosting.

Zmniejsza koszty inwestycji, a wciąż spełnia swój cel. W razie rozwoju działalności, zawsze możliwy jest zakup dedykowanego serwera (czego oczywiście życzymy :).

Domena

Mamy już parking, na którym umieszczona zostanie Twoja Rakieta – miejsce, na którym znajdą się pliki widoczne na Twojej stronie.

Teraz czas pomyśleć o domenie – czyli internetowym adresie, pod którym możliwe będzie jej odnalezienie.

Najczęsciej jest to nazwa firmy czy marki, lub w przypadku marki osobistej – imię i nazwisko.

Oprócz nazwy konieczne jest wybranie rozszerzenia np. pl, com, eu.

Kilka uwag przy wyborze domeny:

  • w pierwszej kolejności należy sprawdzić dostępność adresu, co zrobisz na stronie dostawcy
  • staraj się wybierać domeny możliwie proste, bez używania dodatków jak np. myślniki
  • różne rozszerzenia mogą wiązać się z większą inwestycją;
    przykładowo, domena z rozszerzeniem .com będzie kosztować więcej niż .eu (zazwyczaj); jeśli Twoi odbiorcy i biznes znajduje się w Polsce, wybierz raczej rozszerzenie pl.

(zostań do końcam bo swoją domenę możesz mieć już za 9 złotych netto!).

Certyfikat SSL

Może wydaje się mało istotny, ale jest właściwie obowiązkowy.
Inwestycja w niego jest nieduża i niezależnie od rodzaju strony musisz w niego zainwestować.

Certyfikat SSL to protokół sieciowy używany do zabezpieczenia połączenia internetowego.

Do jego głównych zadań należy szyfrowanie danych, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników, potwierdzenie wiarygodności domeny.

Jeśli strona nie posiada certyfikatu, wyszukiwarka może zablokować do niej dostęp (choć wciąż zdarzają się takiego strony; niektórych trudno przekonać ;)).

Istnieją różne certyfikaty, a wybór zależy od rodzaju i obszaru działalności.

Prosta wizytówka firmowa, strona internetowa, blog nie wymaga dużych inwestycji.

Więcej o certyfikacie.

W dalszej części celowo pomijam takie kwestie jest badanie rynku czy konkurencji, szukanie inspiracji na stronę, dobór fontów, kolorystyki, tekstów, itd.

Bez hostingu/serwera, domeny, SSL-a Twoja strona nie będzie widoczna w przeglądarce.

To taki pakiet startowy, który musisz mieć niezależnie od tego czy decydujesz się stworzyć ją samemu czy zlecić jej realizację.

Aby uruchomić stronę internetową potrzebne są jeszcze dwie rzeczy.

CMS – Content Management System

CMS to system zarządzania, organizowania lub modyfikowania treści.

Treść to cała zawartość strony, od treści dosłownych poprzez zdjęcia, grafiki, filmy.

Taki system jest stosunkowo łatwy w obsłudze i nie wymaga od użytkowników znajomości programowania.

Istnieją ich różne rodzaje.

Każdy zawiera panel administracyjny za pośrednictwem którego możesz dodawać czy modyfikować posty, artykuły, elementy na stronie;
dodawać zdjęcia, grafiki, filmy, produkty wraz z opisami oraz dzielić je na kategorie, zarządzać wyglądem strony internetowej czy Twojego bloga, aktualizować lub zmieniać ofertę, zarządzać newsletterem.

CMS jest potrzebny do tego, by strona w ogóle powstała (chyba, że ją samodzielnie napiszesz).

I oczywiście, istnieją drobne różnice między CMSami, ale ich funkcja jest właściwie taka sama – umożliwienie budowania stron internetowych, blogów, wizytówek czy sklepów.

W tym miejscy pokrótce wypadałoby nakreślić jakie są w ogóle rodzaje CMSów i do czego są stosowane (i właściwie z czego możesz skorzystać).

Open Source

Bezpłatny, oparty na otwarym kodzie.

Najlepszym przykładem jest znany, lubiany i popularny WordPress, bijący na głowę inne rozwiązania ze względu na prostotę użytkowania, niezliczonej ilości szablonów, dodatków czy wtyczek. I właśnie.

Część z nich jest bezpłatna, jednak najczęściej za te warte uwagi należy zapłacić.

Jedyne co może ograniczać w tworzeniu strony internetowej to umiejętności lub czas poświęcony na ich zdobycie. Mimo intuicyjności, wciąż należy poświęcić czas na nauczenie się systemu.

WordPress umożliwia tworzenie nie tylko stron internetowych czy blogów, ale w połączeniu z WooCommerce także sklepów internetowych.

Oprócz WordPressa dostępna jest także Joomla, Drupal, Typo czy Quick.Cms, których obecność jedynie zaznaczamy w tym artykule.

SaaS

Software as Service będące platformami abonamentowymi.

Ich możliwości są raczej ograniczone, ale powiedzmy spełniają swoją funkcję dając najważniejsze funkcje w ramach miesięcznego (najczęściej) abonamentu.

Dwie sprawy:

Nie dostajesz gotowej strony internetowej, tzn. wciąż wymaga pewnej aktywności ze strony zainteresowanego.

Możliwości są mocno ograniczone, więc jeśli marzy Ci się jakaś ciekawa funkcja na stronie internetowej, może okazać się to niemożliwe.

Dedykowane CMSy

Czyli takie, które tworzone są na potrzeby i zlecenie, najczęściej dużych, klientów. Inwestycja jest kosztowna, żeby nie napisać droga. Uzależnia klienta od twórcy, a więc agencji która stworzy taki CMS.

No i kwestia ataków hakerskich – to chyba najsłabszy punkt dedykowanego CMSu, czyli poziom zabezpieczenia, który jest dość słaby.

To nie tak, że dedykowany CMS to fatalny wybór, ale dla osoby która potrzebuje pierwszej strony internetowej, zupełnie niepotrzebny.

Czy CMS jest w ogóle potrzebny?

Jeśli umiesz napisać stronę nie:)

Jednak niewątpliwie korzystanie z nich zmniejsza koszty, ułatwia budowę strony, skraca czas realizacji i daje dużą elastyczność w wyborze witryny poprzez proste wizytówki firmowe typu onepage, strony internetowe z zakładkami, blogi, czy portale lub sklepy internetowe.

Niewątpliwą jego zaletą jest także bezpieczeństwo takiego systemu.

I wreszcie ostatnie – prawdopodobnie najważniejsze.

Inwestycja

Czasu lub pieniędzy.

Jeśli lubisz zdobywać nowe umiejętności, masz cierpliwość i czas w Internecie znajdziesz mnóstwo materiałów edukacyjnych czy płatnych kursów, które nauczą Cię jak zbudować stronę internetową.

Niewątpliwą zaletą jest oszczędność pieniędzy, ale wymieniasz je na swój czas.

Inwestycja w stronę internetową, wizytówkę firmową, bloga, nie musi być przyprawiać o ból głowy.

Najtańszym rozwiązaniem będzie wybór gotowego szablonu oraz osoby, która dostosuje go do potrzeb – to inwestycja kilkuset do tysiąca złotych.

Nieco droższym prosta strona internetowa typu one-page służąca za wizytówkę działalności w Internecie – do 1500 powinieneś się zmieścić, w zależności od wyboru osoby/agencji/freelancera.

Wszystkie inne pomysły – rozbudowane strony z wieloma zakładkami, blogi, portale czy sklepy to kwestia indywidualnej wyceny, zazwyczaj wymagająca inwestycji rzędu kilku do kilkudziesięciu nawet tysięcy złotych.

Niektórzy umożliwiają także zakup ratalny – myślimy nad takim rozwiązaniem dla stawiających pierwsze kroki w biznesie. Koszty strony dzielone na 4 równe raty, brzmi ciekawie? Daj znać czy jesteś zainteresowany.

Koszty podstawowe założenia strony internetowej

Zanim podliczymy koszty, kilka słów wyjaśnienia.

Na rynku dostępnych jest sporo dostawców usług potrzebnych do uruchomienia strony internetowej, a ich porównanie zostawiamy na przyszły post. Ponieważ istotne są nie tylko koszty na start, ale też przedłużenia usług.

W tym artykule przedstawiamy wyliczenia dostawcy LH.pl, którego usługi względem jakość-cena wypadają znakomicie a koszty początkowe nie przyprawiają o zawroty głowy.

Dodatkowo, biorąc udział w Programie Partnerskim możemy zaoferować 20% zniżki z naszym kodem LH-20-82202 (na zakup serwera).

A teraz wyliczenia:

Zakładamy uruchomienie prostej strony internetowej – wizytówki firmowej, bloga, strony typu one page.

Domena z rozszerzeniem pl to koszt 9 zł;

Hosting KIWI – 10 GB pojemności, nielimitowany transfer, dowolna liczna stron i skrzynek 37,5 zł;

Certyfikat SSL – świetnie nadaje się do małych sklepów internetowych, na strony, czy bloga, z gwarancją 30 000 zł 9 zł.

Łączny koszt 55,5 zł netto, co daje 68,27 złotych brutto. Z kodem 44,4 zł netto, czyli 54,6 zł brutto.

Podsumowanie

Jak założyć stronę internetową w 2022?

Tak samo jak w latach poprzednich. Aby Twoja Rakieta doleciała tam, gdzie chcesz, potrzebny jest parking, adres i zabezpieczenie.

Reszta to kwestia możliwości finansowych i potrzeb.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!