Taking too long? Close loading screen.

Modernizacja strony internetowej – Google Page Experience 2021

rakieta

Modernizacja strony internetowej pomyśl o niej zanim Google wprowadzi nowy algorytm 

Nowe technologie zmieniają się szybko. Podobnie algorytmy Google. 

Na firmach, które chcą być na bieżąco, wymusza to regularną pracę przy stronie internetowej.  Jeszcze do niedawna możliwym było korzystanie z jednej odsłony, bez wprowadzania żadnych zmian przez dłuższy czas. Teraz, tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na taką ekstrawagancję. A już na pewno nie mogą firmy działające w sektorze B2C.
Jeśli strona firmowa nie była odświeżana przez 2-3 lata, prawdopodobnie będzie potrzebowała małego odświeżenia lub większej modernizacji. 


Pozostaje pytanie: kiedy i z jakich powodów firma powinna zdecydować się na modernizację strony? Poniżej kilka ważnych kwestii, nad którymi należy się zastanowić zanim firma podejmie decyzję o odświeżeniu strony.
 

Przekaz Marki – rebranding. 

Jest to część w dużej mierze związana z brandingiem marki, o której warto wspomnieć także przy okazji tematu odświeżenia witryny.

Strona internetowa reprezentuje firmę w internecie. Rozwojowi firmy powinna odpowiadać odpowiednia kampanie informacyjna w sieci. Oczywiście, to w jaki sposób i za pomocą jakiego medium zostanie przedstawiona, zależy w  dużej mierze od branży i obszarów działania. Inną strategię należy obrać w sektorze B2C a inną w B2B.  

Oceniając stronę należy spojrzeć krytycznie na tożsamość i świadomość marki – czy jasno wskazuje na to, w którym miejscu znajduje się marka? Czy logo, kolorystyka i styl strony wciąż odpowiadają działalności?

Czy content na stronie jest aktualny i dostarcza prawidłowych treści? 

Strona internetowa powinna podążać za rozwojem firmy. Podobnie przekaz. Czasem wystarczą drobne „zabiegi kosmetyczne” przy logo czy stylu strony, wymiana grafik i uporządkowanie treści. Czasem przedsiębiorcy decydują się na poważniejszy krok obejmujący cały rebranding marki. 

Sprawy techniczne – nowe algorytmy Google

Druga część, równie ważna, to kwestie techniczne. Google stale aktualizuje algorytmy chcąc zapewnić najlepsze, najbardziej trafne i użyteczne treści użytkownikom. Wiemy jak stworzyć stronę przyjazną Google, ale to ich boty nieustannie zmuszają web designerów do większej pracy.

Chrome – Core Web Vitals

W maju 2020 Chrome ogłosił Core Web Vitals. 

„Web Vitals to inicjatywa Google mająca na celu zapewnienie ujednoliconych wskazówek dotyczących sygnałów wysokiej jakości,które są niezbędne do zapewnienia doskonałego komfortu użytkowania w Internecie” 


Wskaźniki, które Google będą brały pod uwagę z czasem ewoluują. Ale jeszcze ponad pół roku przed nami i warto to wykorzystać

W tej chwili Core Web Vitals bierze pod uwagę trzy czynniki:

  •  Largest Contentful Paint (LCP) – określa czas ładowania i pokazania użytkownikowi największego elementu na stronie od momentu jego wejścia; przyjmuje się, że czas trwania nie powinien wynosić więcej niż 2,5 sekundy

  • First Input Delay (FID)  – mierzy interaktywność strony, czyli czas od wejścia na stronę do momentu kiedy wyszukiwarka jest w stanie faktycznie zareagować na daną interakcję ze stroną; czas ten nie powinien przekraczać 100 milisekund

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – mierzy stabilność wizualną strony; czy w trakcie użytkowania nie zmienia się nagle układ, nie wyskakuje jakiś link czy przycisk lub okienko, które przenosi w inne miejsce. 


Oprócz nich, są jeszcze trzy dodatkowe wskaźniki, na które warto także zwrócić uwagę:

  • Time to Interactive (TTI) – mierzy czas od rozpoczęcia ładowania strony do momentu pełnej interaktywności strony, kiedy zasoby podrzędne zostały załadowane i strona jest w stanie poprawnie reagować na zadanie wprowadzone przez użytkownika.

    Prościej, pomaga określić, czy użytkownik jest w stanie wejść w interakcję ze stroną, czy  może np. przejść do danej części strony czy musi czekać.
  • First Contentful Paint (FCP) – czas od momentu rozpoczęcia ładowania strony, do chwili wyświetlenia dowolnej jej części na ekranie; może to być tekst lub grafika.

  • Total Blocking Time (TBT) – to czas pomiędzy pierwszym załadowanym contentem (FIP) a czasem interakcji ze stroną (TTI) kiedy główny wątek strony został zablokowany na wystarczająco długo by zapobiec wejściu na stronę. Czas danego zadania, np. wejścia w daną część strony, nie powinien trwać dłużej niż 50 ms! 

Page Experience 2021

To jednak nie koniec zmian. Support Google udostępnił informację o wprowadzeniu z nowym rokiem kolejnego algorytmu oceniającego strony internetowe. Wybrane wskaźniki mają dać ogólny pogląd na doświadczenie użytkownika z daną stroną. 

Co ocenią algorytmy? 

Sygnały Core Web Vital, a także inne, w tym: 

  • czy strona jest mobile friendly (przyjazna smartfonom i tabletom)
  • bezpieczeństwo użytkownika w trakcie kontaktu ze stroną – czy nie zawiera np. złośliwego oprogramowania, zwodniczych stron, szkodliwych czy nietypowych plików (więcej można przeczytać także w artykule o Black Hat SEO)
  • łatwość znalezienia interesujących treści
  • zabezpieczenie SSL

Zanim zlecisz modernizację 

Nad stroną internetową można pracować właściwie nieustannie. Skąd jednak wiedzieć czy na pewno jej modernizacja jest potrzebna? 

Możliwe jest spojrzenie swoim krytycznym okiem na stronę jeszcze przed wysłaniem zapytania do agencji. Na co należy zwrócić uwagę?

Responsywność

Wspomniana już wcześniej. Responsywne strony to już raczej standard. Zdarza się jednak, że dobrze wyglądająca na komputerze stacjonarnym, źle prezentuje się na tabletach lub smartfonach. Dobrym rozwiązaniem może być przygotowanie specjalnej wersji dla tego typu urządzeń.
Google także ocenia strony internetowe według kryterium mobile first

Prędkość ładowania strony

Klienci stają się coraz bardziej niecierpliwi. Sygnały z Core Web Vital i Googla dość jasno przekazują – pierwsze treści muszą pojawić się na stronie w 2,5 sekundy. Z każdą kolejną sekundą irytacja użytkownika wzrasta.

User Experience

User Experience to dosyć rozległy temat. Jest to całość doświadczenia użytkownika ze stroną. Oprócz bezpieczeństwa w kontakcie ze stroną i jej szybkiego ładowania, należałoby spojrzeć także na inne aspekty UX. Szczególnie dotyczy to branż B2C. 

Poniżej kilka kwestii do sprawdzenia.

Hierarchia informacji i nawigacja

Informacje powinny mieć swoją hierarchiczną strukturę. Strony, tytuły, podtytuły powinny być odpowiednio wyróżnione. 

Ogólnie chodzi oto, by na stronie panował porządek a użytkownik nie miał żadnych trudności ze znalezieniem interesujących go informacji. Nawigacja na stronie powinna być intuicyjna i łatwa. W skrócie, im mniej użytkownik musi myśleć, tym lepiej. 

Call to Action 

Na stronie powinny znaleźć się wyróżniające przyciski Call to Action.
Kontakt z firmą także należy odpowiednio wyróżnić. 

Przyzwyczajenia

Użytkownicy przyzwyczajeni są do pewnych standardów.

Cały ten User Experience polega na tym, by interakcja ze stroną była przyjemna. Nie powinno umieszczać się menu w nietypowym miejscu. Koszyk w sklepie internetowym raczej w prawym górnym rogu, logotyp raczej w górnym lewym itp.

Mniej treści

Użytkownicy zalewani są treściami. Strona internetowa powinna zawierać ich możliwie jak najmniej, ale wystarczająco dużo by przekazać wszystkie istotne i kluczowe informacje o firmie. 

Resztę można dopełnić na blogu, z którym użytkownicy mogą się zapoznać. 

Dobrze więc przejrzeć stronę i przemyśleć, czy pewnych komunikatów nie da się bardziej streścić? Może zmienić? Dobry copywriting może zdziałać cuda. 

Mniej danych

Dotyczy to sytuacji, gdy odwiedzający dokonuje zakupu lub zakłada konto. Pomijając kwestie RODO, dobrą praktyką jest proszenie o możliwie jak najmniej informacji o użytkowniku. Skróci to i usprawni proces decyzyjny.

Ogólnie, User Experience to temat na osobny artykuł. Właściciel strony czy firmy powinien spojrzeć na stronę wchodząc w rolę klienta, by sprawdzić z czym może mieć problem, co może mu przeszkadzać, a następnie należy usunąć te przeszkody.

Bezpieczeństwo SSL

Kolejna  wspomniana już kwestia oceniana przez algorytmy. Certyfikat SSL jest koniecznością, gdy strona zbiera jakiekolwiek dane użytkowników. 

Wiele firm wciąż nie ma certyfikatów SSL, choć jego zakup i instalacja jest stosunkowo tania i łatwa.

Jak wygląda modernizacja strony internetowej? Rakiety Webowe – nasza propozycja

W pierwszej kolejności przeprowadzamy całkowity audyt strony. 

Dla ułatwienia, zainteresowany może zostawić adres strony i adres mailowy, najlepiej z numeru telefonu. Wiemy jak ważne jest przeprowadzenie dobrego researchu.

Po audycie przygotowana jest niezobowiązująca lista zalecanych zmian wraz z ich wyceną.

Klient samodzielnie decyduje o tym, w jakim zakresie chce przeprowadzić modernizacje.

Pracujemy metodą SCRUM. Dzielimy pracę na etapy (sprinty) i ustalamy listę najbardziej priorytetowych zadań. Modernizacja strony może więc być rozłożona w czasie, jeśli Klient sobie tego życzy. 

Płatność następuje po danym sprincie za wykonany zestaw prac. Jeśli będzie zadowolony z mniejszej ilości prac, zawsze można dalsze zmiany wprowadzić w późniejszym czasie.

Jest to idealna opcja dla Klientów, którzy mają ograniczone środki i nie mogą pozwolić sobie na duże inwestycje w jednym momencie. To dobra propozycja także dla tych, którzy nie są do końca pewni wszystkich zmian i myślą o stopniowym odświeżeniu strony internetowej lub zmianie wizerunku. 

Podsumowanie


Nie ma takiej strony, której nie dałoby się ulepszyć czy poprawić. Modernizacja lub odświeżenie strony internetowej jest zawsze korzystna dla firmy. Zadowoleni odwiedzający to “zadowolone” algorytmy Google. W konsekwencji takie zabiegi mogę polepszyć widoczność witryny, jej ranking czy też obniżyć koszty wydatków np. na reklamę w Google Ads. 

Jeśli masz jakiś problem, napisz. Na wszystkie problemy mamy rozwiązanie

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!