Taking too long? Close loading screen.

Odświeżenie identyfikacji wizualnej czy rebranding?

Firma to żyjący organizm, który stale się zmienia i ewoluuje. Budowa silnej i solidnej marki to ciągły proces. W trakcie, towarzyszą mu różne potrzeby i strategie marketingowe. Fundamentem wszystkich działań skupionych na zwiększeniu świadomości marki, zaufania do niej czy sprzedaży jest identyfikacja wizualna. 

Przedsiębiorstwo przechodzi przez różne fazy rozwoju, w trakcie których komunikacja i jej elementy wizualne mogą lub nawet muszą zostać zmienione.

Punktem wyjścia zawsze będzie pytanie o to czy aktualna identyfikacja wizualna lub działania wokół niej, odpowiadają fazie rozwoju, w której znajduje się firma? Czy nadąża za zmianami i odzwierciedla aktualną kondycję firmy? 

Odświeżenie identyfikacji wizualnej, rebranding czy repozycjonowanie marki? Krótnie wyjaśnienie.

Odświeżenie identyfikacji wizualnej

Odświeżenie identyfikacji wizualnej dotyczy zmian, najczęściej w logo, kolorystyce, sloganie. (więcej o identyfikacji wizualnej). 

Repozycjonowanie marki

Repozycjonowanie marki będzie zmianą motywowaną głównie zdobywaniem nowych obszarów działalności lub rozszerzaniu grupę docelową. Praca polega na zmianie pozycji na rynku i dostosowania marki do nowego segmentu, niekoniecznie zmieniając identyfikację wizualną. 

Rebranding

Rebranding może łączyć oba, zmianę identyfikacji wizualnej i działania skupione na repozycjonowaniu marki. Zazwyczaj wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do poprawy pozycji rynkowej lub zyskania przewagi nad konkurencją. 

Rebranding jest działaniem, które obejmować może zarówno zmianę lub odświeżenie identyfikacji wizualnej, ale także repozycjonowanie marki. To zaplanowany proces, najczęściej związany ze zmianą strategii, pozycjonowania marki lub zmian w wartościach, które reprezentuje. 

Towarzyszyć może mu też zmiana struktury organizacyjnej, zmiany w technologiach, zarządzaniu przedsiębiorstwem czy obsłudze klienta. Czy też dotarcie do nowych grup docelowych, uporządkowanie oferty przedsiębiorstwa, szczególnie gdy działania obejmują różne obszary. 

Motywacje do odświeżenia identyfikacji wizualnej, repozycjonowania czy rebrandingu są różne.

Powody, dla których warto przemyśleć ten krok

Chaos

Jednym z głównych powodów jest aktualnie panujący chaos w materiałach i treściach marketingowych, na co wskazuje raport Lucidpress.

Blisko 43% firm przyznaje się do niekonsekwentnego stosowania wytycznych dotyczących komunikacji marki i jej identyfikacji wizualnej. W perspektywie, ma to duże znaczenie dla finansów przedsiębiorstwa.

Ten sam raport informuje, że średni przychód marki wzrasta aż o 33% gdy jest ukazywana konsekwentnie w różnych kanałach komunikacji marketingowej. 

Niekonsekwencja

Przyczyn tej niekonsekwencji może być wiele. Często jest to spowodowane brakiem osoby odpowiedzialnej w firmie za wizerunek marki, której zadaniem byłoby utrzymywanie spójności w materiałach marketingowych.

Innym, dość istotnym powodem wskazywanym także w raporcie Lucidpress, są słabo dostępne wytyczne stosowania komunikacji wizualnej firmy lub ich brak w wersji elektronicznej lub papierowej.

Edukacja w tym zakresie pracowników, a także wykonawców materiałów np grafików czy agencji jest w tym wypadku kluczowa. 

Rozwój

Rozwój firmy to proces, którego czasem nie można dokładnie przewidzieć. Często przedsiębiorstwa szukają okazji do wejścia na rynek oferując nową linie produktów, pojedynczy produkt czy usługi. Wówczas, szczególnie gdy oferta obiega od aktualnej propozycji firmy, koniecznym będzie stworzenie dla niej identyfikacji wizualnej. W zależności od przyjętej strategii, może być związana z główną marką czy firmą lub być zupełnie niezależna. 

Stare logo

Kolejnym powodem może być już konieczność spowodowana przestarzałą, nieaktualną identyfikacją wizualną włączając logo. 

W początkowych etapach działalności część przedsiębiorców, głównie z powodów finansowych, decyduje się na zakup taniego logo bądź od 20 lat go nie zmieniło. 

Nie zawsze pierwsza wersja musi nadawać się do całkowitej zmiany. Czasem wystarczy jedynie jego odświeżenie i uporządkowana Księga Znaku. Często jednak, pierwsze i nawet kolejne wersje nie będą aktualne. Posiadając wizerunek firmy i sposób komunikacji wymyślony i ustanowiony 20 lat temu, przez co może być postrzegana jak firma działająca w ten sam (przestarzały) sposób od 20 lat (nawet jeśli tak nie jest), wpływając niekorzystnie na wizerunek firmy. 

Zdobycie nowych Klientów

Marka działa na rynku od pewnego czasu i ma stałe grono klientów, którego z jakiegoś powodu nie może rozszerzyć. Przyczyną tej sytuacji może być niedopasowana i nieprzekonująca identyfikacja wizualna wraz z komunikacją wokół marki. Jeśli firma chce zwiększyć grupę docelową dla swoich produktów o np. młodszą klientelę, komunikaty powinny być dostosowane do tych odbiorców. 

Inne powody?

Oczywiście. Przyczyną do zmiany wizualnego wizerunku mogą być także prawne, dotyczące np. używanego znaku czy nazwy. 

Sami pracownicy mogą także stanowić ważne źródło informacji. Szczególnie jeśli pracują na pierwszej linii frontu z klientem. Oni sami mogą także donieść, także jako feedback od klientów, że wizerunek marki nie jest przekonujący. 

Innym, krytycznym dla przedsiębiorstwa momentem mogą wiązać się z ratowaniem wizerunku, gdy jego postrzeganie stało się negatywne. Wówczas, należy podjąć odpowiednie kroki. 

Dobry powód to także moment przed planowanym dużym krokiem w rozwoju firmy (jeśli jest taka potrzeba), zanim przedsiębiorstwo zacznie inwestować np. w obrandowanie pojazdów, nieruchomości, ubrań pracowników itp. Gdy firma zatrudnia setki pracowników, wynagrodzenie dla agencji, która zaprojektowała nową identyfikację wizualną  lub rebranding to dopiero początek wydatków. Jeśli przedsiębiorstwo jest bardzo duże, kwoty mogą sięgać setek tysięcy lub milionów złotych. 

Zanim firma zdecyduje się na zmianę identyfikacji wizualnej…

Powinna ustalić powód oraz cel. Jeśli jednak właściciel lub dział marketingu czują, że odświeżenie identyfikacji wizualnej lub rebranding mógłby przynieść korzyść firmie, lecz nie są pewni tego kroku, mogą zawsze zlecić badania marketingowe. 

Kto może skorzystać na badaniach? 

Z pewnością każda firma. I choć wszelkie działania internetowe powinny rozpoczynać się od badań marketingowych lub badań rynku, przynajmniej w minimalnym zakresie, nie każde przedsiębiorstwo podejmuje takie działania. 

Jeśli firma jest duża, najpierw należałoby zlecić przeprowadzenie badań zanim poczynione zostaną duże inwestycje. 

Dotyczy to branż B2B oraz B2C. 

Podstawowe badania

Bez, nawet małego badania otoczenia konkurencyjnego, nowa propozycja agencji, choćby wydawała się najpiękniejsza, może okazać się nietrafiona lub bezcelowa. I owszem, ludzie ,w tym klienci, nie przepadają za zmianami. Nowy wizerunek nie każdemu przypadnie do gustu w pierwszej chwili. Jeśli jednak rebranding zostanie poparty odpowiednimi wnioskami z badań, zmiany te przyniosą oczekiwane rezultaty. 

Do badań, które można wykonać jeszcze przed zleceniem agencji nowego brandingu należą m.in. badania:

  • konkurencji
  • postrzegania marki
  • oczekiwań klientów wobec danej marki
  • wartości marki
  • przekazu marki
  • tożsamości marki
  • oraz badania wśród pracowników, w szczególności tych, którzy stoją na pierwszej linii frontu z klientami. Mogą zapewnić sporo wartościowych informacji w procesie projektowania. 

Z pracownikami można przeprowadzić rozmowy czy warsztaty, czasem dobrym rozwiązaniem jest przesłanie ankiet tak, by pracownicy niezależnie od siebie i wpływu kolegów, przedstawili swój pogląd. 

Co jest istotne? 

Należy zdawać sobie sprawę z tego, że zmiana identyfikacji wizualnej czy rebranding nie jest laurką dla prezesa lub właściciela od działu marketingowego.

To ważne i podstawowe narzędzie komunikacji z klientem przeznaczone właśnie dla niego. Dlatego tak istotne jest, by zbadać i ustalić pragnienia i oczekiwania grupy docelowej. To dla niej i do niej kierowane są wszystkie treści marketingowe. 

Podsumowanie

Odświeżenie lub zmiana identyfikacji wizualnej może przynieść świetne korzyści w firmie. Dla części będzie to szansa pokazania silnej i nowoczesnej marki. Dla niektórych zdobycie nowej grupy klientów. Niezależnie od powodów należy mieć na uwadze fakt, że jedynie konsekwentne korzystanie z tego narzędzia przełoży się na wizerunek, rozpoznawalność oraz, najważniejsze, zyski.  


Referencje:

Lucidpress , raport: ” The state of brand consistency. Earning customer trust in 2019 and beyond”

Grafika: dezeen

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!