Taking too long? Close loading screen.

PepsiCo poprawia UX dwulitrowej butelki

Wstęp

To nie pierwszy razy, gdy PepsiCo poprawia kształt swoich butelek. Pierwszy raz zrobiła to w 1990 roku po 20 latach. Teraz, po kolejnych 30 prezentuje zupełnie nowy kształt, dzięki czemu opakowanie będzie łatwiejsze do uchwycenia i trzymania w dłoni podczas nalewania, przy zmniejszeniu ilości wykorzystanego plastiku.

Poprawa User Experience

Obwód oryginalnej dwulitrowej butelki wynosi nieco ponad 34 cm, podczas gdy średni obwód dłoni podczas chwytania ma od ok 18 – 22 cm. Stąd tak trudno obsłużyć butelkę jedną ręką.

W pierwszej kolejności PepsiCo postanowiło się tym zająć.

Celem była poprawa ergonomii butelki.

Mauro Porcini, główny projektant PepsiCo powiedział:

„Jak trzymasz, nalewasz, jak poprawić wrażenia z użyteczności i ergonomicznego punktu widzenia. To sprawa kluczowa: chcieliśmy aby produkt był bardziej użyteczny”

Oczywiście, redesign butelki, tak dobrze znanej nie mógł być łatwym i szybkim procesem. W końcu mówimy o PepsiCo.

Porcini przyznał, że to jeden z najtrudniejszych projektów, z którym miał do czynienia w karierze.

Proces powstawania nowej butelki

Mauro Porcini oczywiście nie był sam. Oprócz zespołu designerów w procesie brał udział zespół biznesowy firmy, analitycy, dział R&D.

Co to oznaczało w praktyce?

Tysiące projektów, tysiące prototypów stworzonych przy pomocy drukarek 3D.

Oprócz poprawy User Experience ważna była też trwałość butelki oraz grubość użytego plastiku. Celem było także zmniejszenie do minimum jego wykorzystania.

Należy pamiętać także o tym, że butelka utrzymuje ciecz pod ciśnieniem, co także stanowiło wyzwanie. Co Porcini komentuje następująco:

„Możesz zaprojektować coś naprawdę fajnego w prototypie drukowanym w 3D, ale włożysz właściwy płyn do środka i tracisz wszystkie szczegóły z powodu ciśnienia”

Finalna butelka PepsiCo

Ostatecznie PepsiCo postawiło na połączenie. Górna część pozostała bez zmian, które pojawiają się dopiero na ok 1/3 wysokości. A dokładniej zwężenie, które ma być tym miejscem znajdującym się w dłoni.

Dodatkowo, każda butelka zawiera wypukłości mających wzmacniać konstrukcję w tym obszarze. Oczywiście, butelki poszczególnych napojów mają swój wyjątkowy i niepowtarzalny wzór np. Pepsi przypomina nieco falę, Mountain Dew błyskawicę.

PepsiCo, oprócz poprawy User Experience, chciało stworzyć także coś własnego, zapamiętanego, w wyjątkowym dla napojów gazowanych kształcie.

Podsumowanie

Na koniec posłużymy się słowami Porciniego, który uważa że dobry projekt to nie tylko realizacji idyllicznej koncepcji czy pomysłu w studiu, ale też wdrażanie produktów w sposób odpowiadający zarówno pragnieniom konsumentów, jak i rentowności firmy.

W projekcie udało się zmniejszyć ilość zużytego plastiku, lecz prawdopodobnie na tym się na skończy:

„Wysiłek środowiskowy jest podróżą. Musimy w nią zabrać ze sobą konsumenta. Jeśli nie uda nam się dostarczyć konsumentom czegoś, co jest angażujące i funkcjonalne, ostatecznie nie osiągniemy również naszych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju”

No i chyba trudno się nie zgodzić. User Experience first.


References: fastcompany

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!