Taking too long? Close loading screen.

Płatne reklamy w internecie. Google Ads vs. Facebook Ads – podstawy

Strategia marketingowa firmy, szczególnie nowopowstałej, powinna zakładać długodystansowy proces pozycjonowania. Trudno jednak zapewnić, że strona znajdzie się w pierwszych wynikach wyszukiwania szybko. Ciężko też określić kiedy miałoby to się wydarzyć. Dobrze jest wziąć pod uwagę płatne kampanie reklamowe, dzięki którym można dotrzeć ze swoją ofertą do klientów.

Obecnie na rynku jest wiele możliwości dla reklamodawców. Oprócz najbardziej popularnych systemów, Google Ads i Facebook Ads, możliwe jest przeprowadzenie kampanii np. w wyszukiwarce Bing, LinkedIn czy Instagram.

Rozpoczynając od początku, należy przedstawić dwa najbardziej popularne systemy reklamowe wraz z ich, powiedzmy, przeznaczeniem.

Google Ads, Facebook Ads – krótki przewodnik.

Google Ads

Google Ads opierają się na trzech prostych zasadach: trafności, kontroli i wynikach.

Trafność to nic innego jak dotarcie z właściwą treścią do właściwych osób w odpowiednim czasie.

Reklamy są dostosowane do aktualnych możliwości finansowych poprzez kontrolę budżetu. Możliwe jest ustalenie wysokości wydatków w danym okresie- miesiąca i dnia. W każdym momencie możliwe jest także wstrzymanie kampanii.

Wyniki. Płatność występuje dopiero, gdy potencjalny klient kliknie w reklamę (tzw. Pay Per Click lub Cost Per Click ) i przejdzie na (dobrej jakości)* stronę docelową.

W zależności od celów biznesowych, dostępne są też inne opcje rozliczania reklamy internetowej np. CPM (Cost Per Mile) lub CPA (Cost Per Action lub Acquisition).

* Algorytmy Google oceniają jakość każdej reklamy biorą pod uwagę trzy czynniki:

CTR przewidywalny współczynnik klikalności; określa częstotliwość kliknięć w reklamę w stosunku do ilości wyświetleń

Trafność reklamy – stopień dopasowania elementów kampanii reklamowej do treści szukanych przez użytkowników

Jakości strony docelowej – w skrócie, systemy Google Ads sprawdzają w jakim stopniu Twoja strona internetowa spełnia oczekiwania użytkowników, którzy kliknęli w reklamę.

Jakie korzyści?

Różne możliwości kierowania reklam m.in. słowa kluczowe, zainteresowania, kierowanie na urządzenie, z którego korzystają odbiorcy, listy remarketingowe

Pełna kontrola – nad budżetem, harmonogramem wyświetlania i czasem trwania kampanii. Można przeprowadzać kampanie stałą i wzmocnić ją sezonowo

Geograficzna precyzja – możliwe jest ustalenie na jakim dokładnie komu i na jakim obszarze reklama będzie wyświetlana. Dotyczy to także biznesów stacjonarnych – oferta wyświetli się na zapytanie użytkowników znajdujących się w pobliżu

Przejrzystość – wszystkie dane, informacje o płatnościach są widoczne w panelu Google Ads oraz Google Analytics

Możliwość kreacji– istnieje możliwość przygotowania grafik, banerów reklamowych zgodnie np. z identyikacją wizualną firmy

Szybka widoczność i (nie takie?) szybkie rezultaty– reklamy wyświetlają się natychmiast po włączeniu kampanii. Nalezy pamiętać, że rezultaty najczęściej nie przychodzą szybko po paru kliknięciach.
Bardzo łatwo jest przepalić budżet reklamowy i to warto podkreślić. Kampania musi być wcześniej przemyślana, by przyniosła oczekiwany zwrot z inwestycji.

I tak się stanie, ale :

  • kampania musi być dobrze przygotowana z uwzględnieniem i wcześniej przeprowadzonym reasearchem – trzeba znać konkurencję, która także inwestuje środki w reklamy
  • kampani trzeba pilnować! Musi być stale nadzorowana, badana, optymalizowana. Dotyczy to także treści reklam. Ostatecznie doprowadzi to do wybrania najbardziej skutecznych reklam.

Gdzie, co i jak? – krótki przewodnik

Google Ads to wiele możliwości, zarówno w formacie reklamy jak i miejsc, w których się wyświetla.

Sieć wyszukiwania – reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google oraz parterów sieci wyszukiwania, jeśli te miejsca zostaną wybrane

Sieć reklamowa– możliwe jest wyświetlanie w niej w (w formie grafik, banerków), tekstowych czy wideo w sieci reklamowej np. Gmail, Youtube oraz milionach witryn i aplikacji współpracujących z Google

Reklama produktowa – szczególnie interesująca dla sprzedawców. Reklamy ze zdjęciami produktów, ceną i linkiem do sklepu wyświetlane za pośrednictwem Google Merchant Center pokażą się np. w Zakupach Google, Grafice Google, wyszukiwarce i stronach partnerów

Kampania wideo od kwietnia 2020 Google wprowadził Video Builder pozwalający na stworzenie podstawowych reklam. Do dyspozycji są gotowe szablony. Należy dostarczyć logo firmy, zdjęcia, teksty i posiadać kanał na YouTube.

Kampania promująca aplikację – możliwe jest przygotowanie kampanii skupionej na jej instalacji aplikacji i jej promocji m.in. w wyszukiwarce,googlePlay, YouTube, AdMob czy na kartach discover


Reklama remarketingowa– szczególnie ważny rodzaj reklamy kierowany do osób, które odwiedziły stronę czy sklep internetowy,ale nie wykonały pożądanego działania np. porzuciły koszyk, nie zapisały się do newslettera. Można przypomnieć o przeglądanych produktach, zachęcić do zakupu, przekazać specjalny rabat (do tego akurat nie zachęcamy, ponieważ uczy to klientów np. porzucania koszyka w celu uzyskania rabatu).

Facebook Ads

A właściwie Facebook, Messenger, Instagram i wiele innych portali zrzeszonych w Audience Network.

Mogą stanowić reklamy samodzielnie lub być dobrym uzupełnieniem np. reklam Google Ads. Ponownie należy podkreślić,że zależy to od oferty i celów.

Targetowanie – jedną z głównych zalet jest możliwość bardzo szczegółowego targetowania reklam.

Możliwe jest:

  • wybranie grupy potencjalnych klientów selekcjonując grupy według zainteresowań, wieku, stanu cywilnego, lokalizacji, stanowiska, a nawet fanów konkurencji

  • uwzględnienie zachowania użytkówników np. uczestnictwo w wydarzeniach, użytkowników konkretnych urządzeń, administratorów fan page’

W przypadku reklam Facebook Ads należy pamiętać także,że jednym z czynników* wpływających na ostateczny koszt reklamy jest także wielkość grupy docelowej – zarówno zbyt szeroka jak i zbyt wąska grupa mogą być kosztowne.

* Ostatecznie koszt reklamy zależy od wielu czynników, do których należą między innymi: branża, współczynnik trafności, lokalizacja reklamy, wiek, płeć, kreacja reklamy, strony, do której kieruje reklama, zainteresowania, systemu operacyjnego użytkowników, ale też i konkurencji, czyli ile są w stanie zapłacić za wyświetlenie reklamy temu samemu odbiorcy.

Jakie korzyści?

Szybkość. Reklamy wyświetlane są właściwie od razu. Jest to bardzo szybki sposób na dotarcie do odbiorców.

Świadomość marki można to robić bardzo skutecznie. I skutecznie można także przedstawiać ofertę. Warto też zadbać o dobrze prowadzony fanpage. Reklama może przyciągnąć potencjalnych klientów, ale dobry content zatrzyma i zwiąże go z Twoją marką na dłużej.

Większy ruch na stronie i w sklepie stacjonarnym możliwe jest przekierowanie użytkownika na stronę internetową i zwiększenie na niej ruchu przy pomocy reklam.

Wpływ Facebook Ads został zauważony także w sklepach stacjonarnych. Klienci chętniej i częściej odwiedzają te miejsca po zetknięciu się z reklamą.

Atrybucja – ścieżki klientów są kręte i niewystarczająca może okazać się jednorazowa reklama do uzyskania pożądanej konwersji. Jeśli jednak klient zetknie się z reklamą w kilku różnych miejscach chętniej skusi się na zakup u Ciebie lub skorzystania z Twojej usługi.

Częstotliwość wyświetlania reklam – bardzo ważne jest ustalenie częstotliwości wyświetlania reklam. Choć jest to oczywiste, dosyć często zostaje przeoczone na etapie tworzenia kampanii.


Reklama może pokazywać się za często i za szybko tym samym osobom, co powoduje niską wydajność reklam, wpływa na jakość strony a w najgorszym przypadku może zirytować potencjalnych klientów.


Za dobrą praktykę, przynajmniej na początek, uważa się pokazywanie reklamy dwa do trzech w tygodniu. Facebook Ads daje kontrolę nad ich wyświetlaniem.

Kreacja reklamy i forma

Istnieje wiele opcji do wyboru włączając w to między innymi : reklamy w formie pojedynczego obrazu, reklamy karuzelowe, wideo czy też kampanie leadowe.
W ciągu informacji, którymi zarzucany jest użytkownik mamy bardzo niewiele czasu żeby zatrzymać jego uwagę. Żeby podziałała musi „krzyknąć” do odbiorcy.

Kolor jest bardzo istotny. Raczej odradza się korzystanie z koloru niebieskiego (facebookowego) chyba, że jest to kolor z systemu identyfikacji wizualnej. Dobrą radą jest zaprojektowanie reklamy z kontrastującymi kolorami. Można to łatwo sprawdzić przy pomocy bezpłatnych narzedzi np. adobe color

Tekst– dobry tekst może zarobić duże pieniądze lub nakłonić odbiorcę do pożądanego działania. Jednak w przypadku Facebook Ads warto pamiętać, że to grafika jest najważniejsza i za najbardziej skuteczną uznaje się te, które nie zawierają więcej niż 20% tekstu.

Reklamy z nadmierną ilością treści uznawane są za niskiej jakości i w skrajnym przypadku mogą przez to nie być wyświetlane a nawet ukarane podczas aukcji (ALE! Wyjątkami są okładki książek, albumów i obrazy produktów).

Remarketing – w Google Ads mamy tag, a Facebook Ads ma swój Piksel. Pozwala, podobnie jak w przypadku Google Ads, na kierowanie reklam dla osób, które odwiedziły już Twoją stronę lub profil. Warto przypomnieć o swoich usługach lub produktach.

Google Ads vs Facebook Ads

W części pierwszej przedstawione zostały podstawowe informacje dotyczące możliwości i zalet Google Ads i Facebook Ads. Mimo wielu punktów wspólnych, oba systemy mają też swoje różnice. Warto je zaznaczyć i zapoznać się z nimi określając cel i wybierając odpowiedni system reklamowy.

Google Ads

Facebook Ads

Płatne wyszukiwania

W pierwszej kolejności pojawia się intencja użytkownika, którą wykazuje wpisując frazę w wyszukiwarce. Zanim reklama zostanie wyświetlona bierze udział w aukcji, a algorytmy decydują, którą z reklam wyświetlić i za jaką stawkę.

Potencjalny klient wykazuje zainteresowanie
produktem lub usługą. Wydaje się być bardziej
zdecydowany. Teoretycznie Google Ads daje
lepsze możliwości konwersji.

Paid Social

Reklamodawca nie płaci za komendę wpisaną w wyszukiwarce i kliknięcie.

Reklamy pokazywane są grupie odbiorców bazując na zachowaniach i wyborze targetowania, który zostanie wybrany.

Koszty PPC

Większe koszty PPC, ale uznaje się, że użytkownicy lepiej konwertują.

Koszty PPC

Mniejsze koszty PPC i uznaje się, że reklamy wykazują mniejsze możliwości konwersji

Miejsca

Sieć wyszukiwania i sieć reklamowa – Play Google, Youtube, Gmail , Google Maps i sieci partnerskie

Miejsca

Instagram, Messenger, Audience Network

Targetowanie

Możliwość wybrania grupy docelowej według lokalizacji, urządzenia, słów kluczowych, demografii, retargeting

Targetowanie

Bardzo dokładne opcje targetowania z uwzględnieniem płci, wieku, zainteresowań, zachowań, obecności np. na evencie, zainteresowania branżą np. modową itp.

Możliwe jest ustalenie bardzo specyficznej i precyzyjnej grupy docelowej.

Format

Reklama tekstowa, produktowa, graficzna w formie banerów, wideo

Format

Głównie reklama graficzna i wideo, slideshow, prezentacja w formie karuzeli

Aktywność

Potencjalny klient jest aktywny. W pierwszej kolejności musi wyrazić zainteresowanie produktem lub usługą.

Aktywność

Potencjalny klient jest pasywny. Nie musi wyrażać zainteresowania wpisując np. dane hasło w wyszukiwarkę portalu. – no i nie zapominajmy o tym,ze facebook podstawowo jest platformą społeczną, gdzie oglądasz/spotykasz się w sieci ze swoimi znajomymi, wchodzisz dla rozrywki (pomijam social media managerów)

Wyróżnienie

Google stawia na m.in. na duży rozwój YouTube. W listopadzie ubiegłego roku trafiły tam kampanie zakupowe.

Najnowszą propozycją jest także Video Builder, w którym bezpłatnie i szybko możliwe jest stworzenie podstawowych reklam w formie
wideo

Wyróżnienie

Facebook wprowadził funkcje reklamy w Messengerze- Icebreakers dla profili biznesowych. Celem jest ułatwienie rozpoczynania rozmowy z potencjalnym klientem.
Click to Messenger- wyświetlane na Facebooku czy Instagramie mogą przenieść zainteresowanego bezpośrednio do Messengera
w celu zadania pytania

Zaznaczyliśmy główne i podstawowe różnice w obu systemach reklamowych. Należałoby odpowiedzieć jeszcze na pytanie dla kogo lepsza jest dana platforma?

Które wybrać?

Google Ads

Sprawdzi się dobrze np. do kampanii leadowych, sprzedaży droższych produktów lub usług oraz działań B2B.

Potencjalni klienci wyrażają zainteresowanie i szukają informacji, które należy im dostarczyć na całym etapie ścieżki sprzedażowej.

Reklamy Google Ads mogą być także droższe.

Facebook Ads

Warto zaznaczyć, że jest to przede wszystkim platforma społeczna. Mimo szerokiego i wartościowego zastosowania biznesowego, potencjalni klienci znajdują się tam w celu spotkania ze znajomymi, szukania rozrywki itp.

Facebook Ads może być lepszym wyborem dla prowadzenia kampanii B2C, podniesienia świadomości marki, zebrania grupy potencjalnych klientów.

Potencjał można wykorzystać także do oferowania produktów lub usług, o których użytkownicy nie wiedzą, że ich potrzebują.

Podsumowanie

By wybrać odpowiedni system reklamowy, w pierwszej kolejności należałoby zastanowić się nad grupą docelową. Gdzie znajdują się potencjalni klienci czy osoby zainteresowane produktem lub usługą. Należy tez ustalić cel kampanii.

Początkowo łatwiej jest wybrać jeden kanał, by w miarę osiagania celów, poszerzać o kolejne systemy, jeśli będzie to konieczne.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!