Taking too long? Close loading screen.

Rodzaje Stron Internetowych

Wydawać by się mogło, że rodzaje stron internetowych i ich znajomość jest sprawą istotną jedynie dla ich projektanta. Klient w zasadzie nie musi mieć na ten temat wiedzy, w końcu powierza wykonanie zadanie profesjonaliście.

Jednak podstawowa znajomość podziału stron internetowych, zarówno pod względem technicznym oraz ich celowości może zaważyć nie tylko na inwestycji, którą Zleceniodawca poczyni, ale także komunikacji swojego biznesu.

I choć to temat na osobny post, warto w tym miejscu podkreślić, że strona internetowa jest ważnym elementem biznesu, ale należy postrzegać ją jako narzędzie. Istotne jest by to narzędzie wybrać odpowiednio dla przedsięwzięcia i aktualnych potrzeb.

Rodzaje Stron Internetowych

Techniczny podział stron internetowych – budowa stron internetowych

One Page

Strona typu One Page, jak nazwa sugeruje, to pojedyncza witryna w obrębie której znajdują się poszczególne sekcje czy elementy.

To w nich zawarty jest cały istotny content w układzie z długim przewijaniem.

Jeśli posiada menu na górze strony, odsyła ono do wybranych sekcji w obszarze tej jednej – powiedzmy – karty.

Strona typu One Page dobrze sprawdzi się:

  • w początkowych etapach budowania działalności jako wizytówka internetowa komunikująca zakres świadczonych usług,
  • strona wizerunkowa lub proste portfolio
  • strona dla konkretnej usługi lub produktu – przykładowo, gdy firma chce wzmocnić lub wyszczególnić pojedynczy produkt lub usługę w sieci,
  • dla biznesów stacjonarnych, które chciałyby zaznaczyć swoją obecność w Internecie np. dla restauracji, kwiaciarni, szewca, itp.
Landing Page

Osobny rodzaj strony typu One Page – strona, na której użytkownik zazwyczaj ‚ląduje’ po wykonaniu akcji np. kliknięciu w reklamę.

Popularne, skuteczne, tworzone pod kampanie i przeznaczane głównie do generowania leadów lub sprzedaży.

Multi Page

Strony internetowe typu Multi Page charakteryzują się swoją złożonością. Zawierają wiele zakładek/ podstron lub subdomen.

Zazwyczaj posiadają jedną stronę główną tzw. home page, która odsyła zainteresowanych w wybrane miejsce.

Przykład: twojadomena.pl/o_nas ; twojadomena.pl/blog , twojadomena.pl/usługa.

To rozbudowane witryny internetowe przeznaczone dla tych, którzy potrzebują więcej przestrzeni na udzielenie istotnych dla działalności informacji np. o firmie, o produktach czy usługach, prowadzeniu bloga, aktualności, itp.

Rodzajem strony typu Multi Page będzie też ta, która odsyła do wielu subdomen. Często widoczne przy poruszaniu się wewnątrz np. portalu informacyjnego.

Przykład: wiadomosci.twojadomena.pl ; kultura.twojadomena.pl; twojanazwa.wordpress.com.

Dlaczego to ważne dla Klienta?

Strona typu One Page znacząco różni się cenowo od Multi Page’a.

Multi Page wymaga przemyślanej struktury, projektowania i budowy kolejnych zakładek lub podstron, połączenia ich w spójną i dobrze działającą całość.

Oznacza to, po prostu, więcej nakładu pracy ze strony Wykonawcy, a więc i pieniędzy ze strony Zlecającego.

Strona typu One Page dobrze sprawdzi się jako wizytówka firmowa, krótka i zwięzła informacja o ofercie, w szczególności gdy kanały social media są dobrze rozwinięte (przewaga własnej strony internetowej nad social mediami – i na odwrót – to temat na osobny artykuł).

Na pewnym etapie rozwoju działalności pojedyncza wizytówka jest niewystarczająca i nie będzie spełniać swojego zadania.

Dlatego ostateczny wybór zawsze zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych.

Strona internetowa – Rakieta Webowa – to przede wszystkim narzędzie, które ma spełniać swoje zadanie.

Rodzaje stron internetowych ze względu na funkcjonalność

Wizytówka internetowa

Najczęściej – wcześniej wspomniana – strona typu One Page. Zawiera podstawowe i niezbędne informacje o osobie/ działalności/ usługach.

Więcej: strony typu One Page.

Strona firmowa

To rozbudowana witryna informująca o wielu aspektach związanych z działalnością. Posiada stronę główną – home page, która przekierowuje do kolejnych zakładek ze szczegółowymi informacjami o usługach lub produktach.

Takie strony posiadają menu, zazwyczaj – o nas/historia, nasze usługi, portfolio, kontakt, blog, nasze produkty, strony poszczególnych usług lub produktów, kontakt, itp.

Więcej: strona internetowa dla firm.

Strona korporacyjna

Choć korporacja to także firma, strona dla niej może wyglądać nieco inaczej, bo potrzeby są inne.

To jej rozbudowana forma, szczególnie gdy korporacja łączy w sobie wiele marek. Wówczas strona stanowi centrum dla nich centrum wraz z odnośnikami kierującymi na strony związane z konkretną marką.

Stanowi więc internetowe centrum i prezentację całego portfolio korporacji.

Sklepy internetowe / E-commerce

Sprzedaż internetowa rośnie i coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę sprzedając nie tylko produkty fizyczne, ale też cyfrowe np. ebooki, poradniki, workbooki.

Celem sklepu jest umożliwienie transakcji – przeprowadzenie klienta przez cały proces zakupowy od wejścia na stronę, przez płatność do otrzymania produktu. Wymaga zdecydowanie więcej wysiłku ze strony twórcy, ale też odpowiedniego przygotowania kategorii, dobrej strony produktowej, które mogą zaważyć o sprzedaży.

Portale internetowe

Wszyscy je znamy, większość odwiedza je kilka razy dziennie. Portale internetowe to większe projekty, które zazwyczaj pełnią funkcję informacyjną lub edukacyjną.

To witryny obliczone na bardzo dużą ilość codziennych wejść, więc ich budowa wiąże się w dużą ilością pracy, często bieżącej, ale też inwestycjami w zaplecze techniczne – serwer.

Największym wyzwaniem jest intuicyjna i logiczna nawigacja, która prowadzi użytkownika poprzez poszczególne sekcje. Wszystkie informacje muszą mieć swoją hierarchie.

Często posiadają także mniejsze portale tematyczne np. kultura, sport, biznes.

Portale informacyjne są wyzwaniem dla twórcy w aspekcie stworzenia logicznej i sensownej hierarchii informacji na stronie, przygotowanie mapy strony (co jest istotne także w przypadku mniejszych stron firmowych) istotnych dla użytkowników oraz wyszukiwarek.

Blog

Blog to strona internetowa, której celem jest rozwój i stałe i regularne dodawanie contentu.

Może stanowić dodatek do strony firmowej lub samodzielny byt.

Więcej – blog czy strona?

Jaką stronę internetową wybrać?

Przedstawiliśmy ogólny podział stron internetowych, choć jeśli się uprzeć, można być bardziej szczegółowym. Istotą tego artykułu jest jednak pomoc w wybraniu odpowiedniego narzędzia dla siebie i swojej działalności – odpowiedniej Rakiety Webowej dla swojego biznesu.

Są dwie sprawy, które należy ustalić.

Pierwsza to budżet. Jeśli nie chcesz poświęcać czasu na naukę budowy strony, konieczna jest inwestycja. Dodatkowo dochodzi zakup serwera/hostingu, domeny i certyfikatu (co nie wiąże się z dużym wydatkiem – więcej o kosztach wraz z kodem zniżkowym na zakup serwera tutaj).

Druga kwestia to cel i zawartość strony internetowej.

Poniżej kilka pytań, nad którymi warto pomyśleć w celu ustalenia potrzeb.

  • Po co mi strona internetowa?
  • Jaka jest moja grupa docelowa – czyli grupa klientów, do których kieruję ofertę. Czy są to firmy a może pojedynczy klienci?
  • Jakie informacje chce umieścić na stronie internetowej? I jak szczegółowo chcę je opisać? (każdą usługę czy produkt można opisać w kilku zdaniach lub przygotować oddzielną stronę).
  • Jaką funkcję ma spełniać? Czy chcę poprawić wizerunek, popracować nad prestiżem, informować o produktach czy świadczonych usługach? Chcę sprzedawać czy generować leady? Czy chcę zachęcać do zapisywania do newslettera?
  • Czy interesuje mnie prowadzenie bloga? A jeśli tak czy znajdę na to środki i czas?
  • Jak widzę przyszłość strony internetowej? Czy chciałbym na niej np. zarabiać poprzez reklamy (blog), sprzedawać swoje produkty, tworzyć wpisy sponsorowane?

Budżet pomoże wybrać odpowiedni rodzaj strony oraz zakres możliwy do wykonania w kwocie. Przykładowo można zamówić stronę typu One Page i rozbudować ją o bloga i kolejne zakładki w ramach potrzeb.

O czym należy pamiętać – strona internetowa może rozwijać się wraz z biznesem. To, choć niezwykle istotne, wciąż narzędzie.

Ma swoje niewątpliwe zalety, nie tylko wizerunkowe, ale też swoje zadanie do spełnienia.

Potrzebujesz strony internetowej? Daj znać. Zbudujemy Rakietę Webową dla Twojego Biznesu.

Spis treści

Baza czeka na kontakt
Startuj teraz!